Ayam Panggang Ajaib


Resepi Ayam Panggang Mudah 

sebab sekarang ni bukan main semangat lagi nak diet kan so hari hari kena masak kukus grill panggang. kukus grill panggang. hahaha :P sebab tekak aku ni dah jemu gila asyik makan rebus rebus aje so malam tadi aku buat ayam panggang ajaib. ajaib sebab aku guna pemanggang ajaib. Eheh :P ni resipi orang tengah diet so tak letak lah bahan bahan yang terlarang dan dilarang macam gula madu atau segala mak nenek yang manis manis tuu :D

Bahan Bahan 

Resepi Ayam Panggang Mudah
mula mula ambik ketumbar goreng tanpa minyak dah siap goreng blender sampai halus. kalau malas nak blender banyak kali awak blender lah sekali bawang putih bawang merah halia sekali dengan ketumbar tu. tapi sebab saya rajin jadi saya blender asing asing. Muahahaha :P

Cara Caranya

Resepi Ayam Panggang Mudah
lepastu tuang lah atas ayam yang dah siap dibasuh dengan sempurna. kalau aku basuh ayam siap rendam dengan limau nipis lagi. :D peraplah selama mana ayam tu. macam aku ni perap dari lepas asar sampai lah ke malam. lagi lama perap lagi sedap.macam yang aku buat ni aku tambah sos lada hitam sikit dengan cili kisar. ohh encik garam jangan lupa.
Resepi Ayam Panggang Mudah
kalau rajin hidupkanlah dapur arang tu sebab lagi sedap aku rasa. tapi kalau spesis malas macam aku ni guna aje lah pemanggang ajaib yang ada. tak dek pemanggang ajaib gunalah oven ke microwave ke tak pun ikut suka lah nak guna apa. asalkan ayam tu masak dengan sempurna. Eheh :P aku suka letak perapan tu banyak banyak atas ayam.
Resepi Ayam Panggang Mudah
dah pun siap ayam panggang versi orang malas macam aku ni. sebab tengah diet kan nak tak nak kena masak sendiri. kalau beli dekat kedai kang takkan lah pulak nak pergi tanya satu satu dekat dia letak bahan apa dalam makanan tu. hahaha. :P




104 comments:

  1. sedap tuuuu...yg hitam2 tu laa sedap makan ngan nasi ....kalo lieya cukup dah lauk ni jek makan ngan nasi panas2 heheehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang sedap yang hitam hitam tu sebab rempah ratus dia yang kita perap tu kann. nani makan ayam ni je kakn sebab tengah diet kan nasi tak boleh makan. ehehhe :D

      Delete
  2. Sedapnye nani...terliuq sudah...
    Bagus nani. Azam kuat pasti tercapai hajat nani nk kurus ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamakkk. kak su terliur lah pulak dah. hehe. tengah hari ni cari ayam panggang tau :D
      semangat wajib ada baru jadi :D

      Delete
  3. wah..sedap ni..menu sihat..terbaek la..selamat berdiet nani.. ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab nak kurus menu sihat wajib ada. wohaaa. terima kasih kak :D

      Delete
  4. saya pon suka perap macam ni tapi letak madu sikitlah..(orang diet tak mau letak madu kan)..
    selalu malam perap..esoknye baru bakar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mula ingat nak letak madu tapi tak jadi sebab tak boleh. nasib tak letak lagi semala. nani pun suka kalau perap lama lama. baru sedap :D

      Delete
  5. senang nk panggang gune pemanggang ajaib nie.. npk sedap betui ayam panggang tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pemangganga ajib ada semua jadi. hehehe :p bagi tekak sendiri ni sedaplah :D

      Delete
  6. Replies
    1. Terpaksa hokayy. kang tak makan pulak. Hahahah :P

      Delete
  7. Pandainyaa... mmg nampak sedap ayam panggang tu.. letak biji ketumbar tu yg wangi.
    Selain rebus buat je lah tomyam versi tanpa minyak.. sedap juga

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang pun ketumbar mewangikan lagi rempah ratus yang lain. hehehe :P
      tengah hari ni baru niat nak makan tomyam dan dan pulak akak menyebutnya :D

      Delete
  8. JM SINGGAH...
    KLIK NUFFNANG...
    http://jmbelog.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih sudi singgah sini JM :D

      Delete
  9. Senang kan guna pemanggang gini. Akak pon kalu malas, memang panggang dalam ni ajerr. Hehehe Rajin dia goreng ketumbor bagai tu. Akak pnya versi malas tu tumbuk bawang putih,merah halia. campak madu skit. lemon. Panggggg pupp campak dalam pemanggang hajaib tu hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha. bila rajin dia datang boleh lah buat macam macam. nak goreng ketumbar lah segalanya bagai. cuba kalau malas tu jejak dapur pun tak nak. :P

      Delete
  10. simple pulak resepi dia. boleh cuba nie. . :D nampak sedap sangat ayam tu XD

    ReplyDelete
    Replies
    1. Simple gila. Buat tau pastu pos untuk kita sikit. Hahahah :P

      Delete
  11. Assalam.. singgah BW.. Masak simple2 je, senang dan cepat kan.. Selamat berdiet ye..

    http://syidamenulis.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selagi ada yang mudah kita masak. Masak yang susah kang tak jadi pulak. hehehe :P

      Delete
  12. Itulah hikmah berdiet jadi rajin dan tak boleh skip
    Kena buat sendiri - tapi untung kan sebab boleh buat ikut selera sendiri:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahu tak pe kak. campak je apa yang nak campak dalam ayam tuu. selamat untuk dimakan. Eheh :P

      Delete
  13. Replies
    1. Hahahah. ayam tak pernah tak sedap awak :P

      Delete
  14. Beria-ianya diet. Cemburu pulak. Eh, nak diet jugalah. Nak makan roti 70 sen jerk tengahari nanti. Huahaha....

    Terliur tengok ayam panggang tu, Nani. Tetiba teringat kat ayam percik makcik jual mahal kat area akak kerja ni. Ish, kalau pekena nasi putih dengan ayam paggang tak pun mashed potato ke aduhai sedapnya... Eh, terlupa pulak awak tengah diet! Sorry *_*

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haippp. akak kalau nak buat diet atkins macam nani ni roti kenot makan. hahaha :P
      Huishhh sedapnyaa ayam percik. kecur air liur baca kak oii. tapi ayam percik kuah dia ada santan mana boleh makan. huwaaaa. tak pe tak lama lagi boleh makan balik. Heheheh :D akak sebut mashed potato kan baru teringat abah suruh buatkan untuk dia. ahhaha :D

      Delete
    2. Akak makanlah roti 70 sen tu sehari sekali. Lepas tu tak makan-makan lagi sampai tidur. Mesti akak lagi cepat kurus daripada Nani. Janganlah jealous :)

      Sedap Nani ayam percik tu... Nanti akak pi beli akak nak up lah gambar dalam blog, buat tatapan Nani sambil lap-lap peluh, lap-lap air liur gitu menahan nafsu makan. Sorrylah, Dik... akak memang tak boleh buat geng ajak diet. Kah3x.

      Delete
    3. Hahahah. mampu ke akak nak tahan napsu makan yang smemangnya tak pernah berkurang tuu. eheh :P nani tengok orang rumah ni makan nasi ayam bapak terliurnya kak .

      Hahahha. memang lahh akak. dah tengok tadi gambar ayam tahap kecur air liur dekat blog akak. heheh :P

      Delete
  15. Sebang nye.. tq nani share tips senang nak masak ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama sama awak :D buat tauu pastu hantar dekat nani sikit. eheh :P

      Delete
  16. :-)) nasib ingat bubuh garam..kalau tidak ..jadi pisang berbuah 2 kali..huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahah. bila sekali dah lupa kali kedua dia akan ingat untuk selamanya. Ekekek :P

      Delete
  17. Kena gosok2 dulu tak pemanggang ajaib tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takyah gosok gosok. guna je terus. hahaha :p

      Delete
  18. Zumal pun nak try gak la resepi nie ^-^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe... Insha Allah hujung minggu nie ^-^

      Delete
  19. wow menyelerakan!!!
    bagsu2 diet... chaiyokkkk!! zaza pun tgah diet jgak ni tpi kantoi nasi daaaa jap tadi muahaha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang menyelerakan sangat :D E
      Eheh :P sepp sikit ada jugak geng diet dengan kita. hahaha. alamakk apesal dah kantoi tuu. repeat balik tau :D

      Delete
  20. Ok..boleh masuk dalam senarai menantu pilihan 2015...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok cantik. hahahah. tolong carikan calon sorang kak diana. Wohaaaa :P

      Delete
  21. wauuuu chef nanie dah tunjuk bakat masak. sedapnyeeeee. cicah dengan sos lada hitam. wohhh mabelesss! selamat berdiet nanie! hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wuuuu. chef lintang pukang memasak dekat dapur. hahahah :P sedapnyaa sos lada hitam. yummeh. terima kasih awak :D

      Delete
  22. Makanan diet pun nampak sedap :D jangan abaikan kesihatan yeee ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heheheh. haruslah tidak dik oii :D

      Delete
  23. Alahai.. dah lah aku tengah lapar ni.. wrong timing tul.. haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahah. mohon pergi makan segera :D

      Delete
  24. uuuuish Nani sungguh2 diet ni.. DA ke ? hihi.. gud luck jangan putus asa.. guna je pemanggang ajaib tu apa guna ada kan hahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeeeeha. DA lah ni ct. semangat tahap dewa. pemanggang ajaib ada semua boleh siap :D

      Delete
    2. hehehe marilah sama2 kita DA tapi awok lagi nampak sungguhnya. kite banyak main tipoooo

      Delete
    3. Hahahah. mana boleh main main. wajib bersungguh sungguh. hehehe :D

      Delete
  25. Wahhh... ayam panggang mmg feveret ni. Selera je tengok... tambahan bila masak dgn pemanggang ajaib tu.. best.. :) :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kann. memang sedap makan ayam panggang :D

      Delete
  26. Rajinnya, nanti nak cuba buat jugalah. Terliur plak tengok :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat lah nanti azwar. semudah 1 2 3 aje ni. heheheh :P

      Delete
  27. Replies
    1. Nyum nyum. heheheh. diet atkins yui. ecehhh :D

      Delete
  28. Jom kita panggang ayam..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jom jom cik akak sponsor ayam. hahahah :D

      Delete
  29. Replies
    1. Ajaib sangat. brganda ganda ajaib kalau buat sendiri. eheh :p

      Delete
  30. Zizie lg suka panggang atas bara..tp latest, mak mcm.salai2 je atas bara, pastu guna pemanggang ajaib lak... kurang ngerti gak camtu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Atas bara ayam dia lagi garing kan. kalau pemanggang ajaib ni dia biasa biasa je. hahaha. mak zizie buat lain dari yang lain lah tu. heheh :D

      Delete
  31. Teringin juga nak beli pemanggang macam ni tapi tak pernah jumpa lagi. Selalu pakai oven je kalau nak bakar ayam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oven pun boleh jugak. tapi kita tak pandai nak agak timing. hahaah. kang tak pepasal hangit pulak ayam :D

      Delete
  32. sdapnye Nani akak tgk, serius menyelerakan..ni ayam panggang wat nasi ayam, pergh!!! perot akak lapar balik lak nani..huhuhuh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak jangan lah sebut sebut nasi ayam bagai. nani tengah diet ni kak. baca pun boleh terliur. hahaha :P

      Delete
  33. wahhh uols pun tgh berdiet gak ke...hehehe
    iols diet suam2 kambing gurun je..hehehe
    sedap pulak tgk ayamg panggang tu..tang hangit2 tu iols suka sgt

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha. ada eh kak diet suam2 kambing gurun. kahkahkah :P
      tang hangit tu memang umphhh :D

      Delete
  34. Wahhh nmpk sedap. Zaman2 akk diet dulu klu jemu lauk biasa mmg main bkr2 camni. Mkn 2-3 ketul tersandar kenyang. Lupa jap kat nasik. Pastu meroyan lagi.. Ekeke.. Pernah sehari tu 3 kali panggang ayam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha. amboi sampai tiga kali panggang ayam. nani time tekak nak makan ayam panggang barulah buat. nani diet baru beberapa hari kak :D

      Delete
  35. Sedapnya...
    Teruskan usaha nak diet nani, jangan separuh jalan macam akak ni...heheheh
    Kejap jer dietnya, pastu ke lautt

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang sedap ! Heeeee. mudah mdahan tak ke laut lah niat ni. hehehe :P

      Delete
  36. Replies
    1. Sedap Sedap. Eheh. puji air tangan sendiri lah pulak. hahahah :P

      Delete
  37. dah berapa lama diet ni Nani..kiranya makan begitu sahaja lah ye tanpa nasi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baru lagi start sis JM. hari ni hari yang keenam :D

      Delete
  38. bagus usaha tangga kejayaan smga dapat capai berat impian hati..
    sedap ni.nak naka.da ketumbar tu.ciksu suka sangat..
    teringat menu dlm panatng ciksu hri tu..mmg bakar je.manjang.guna si ajain la itu yg kurus kembali.muahahahaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Usaha gigih baru lah dapat hasil. heheheh :D
      Harapnya pemanggang ajaib tu memang ajaib lah jugak untuk nani. untung untung dapat jugak kurus macam ciksu lepas berpantang. hehehe. :D

      Delete
  39. wahh... nampak senang... nampak sedap....! sayeee lapaaaaaaaaaaaaa...! hahhahaa =D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awak lapaaaaaaaa? pegi lah makan awaaa. dah masuk lunch hour pun. heheheh :D

      Delete
  40. Assalam nani,
    waaaaaaaaaaa...
    gigih uols
    chaiyok3
    iols nak diet tapi ke LAUT :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha. gigih lah sebab nak badan kuruih keding gituuu. muahaha :P

      Delete
  41. Huish kena kuat iman kalau nak diet ni. Hehe. Mintak sikit semangat :)
    Dgn mintak ayam bakar tu sekali ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahah. jauh sangat nak hulur ayam bakar :P

      Delete
  42. ok lulus lagi nk buat bini hehheehhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Meh sini calon sorang. hahahaha :D

      Delete
  43. kukus grill panggang. hahaha. ana mmg suka kalo buat ayam panggang guna pemanggang ajaib nih compared to guna arang. sbb kalo guna arang nti ayam tu jadi keras hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi guna pemanggang ajib ni tak rangup lah pulak. hahaha :D bila malas memang guna pemanggang ajaib ni lahh kann :P

      Delete
  44. BW at midnight ni buat akak lapar tgk ayam panggang ajaib awak.
    Better pakai dapur masak biasa dari arang sebab nitrite dari arang tu risiko kanser perut ke usus..camtu lah lebih kurang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bw malam malam memang boleh buat perut bunyi macam macam lagu. hahaha.
      Ohh yeke baru tahu. tambah lagi satu ilmu dalam kepala. heee :D

      Delete
  45. pergh kalau akak mask hitam legam..hahaa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha. dahsat betul kaka Nadia ni :P

      Delete
  46. Sedapppppnya. Rajin nani panggang-memanggang ye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heheheh. sekali sekala boleh lah panggang panggang ^^

      Delete
  47. rajinnya orang tu grill panggang bagai. hahahahhahaha... boleh join dengan ummi saya ni... ummi saya suka masak, buat kek la, buat coklat la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahhh. boleh lah belajar masak dengan ummi nanti. hehehe ^^

      Delete
  48. woww... resipi orang brpantang pon boleh ni.. sesswai

    ReplyDelete
  49. bakar garing-garing sedap wooo. hehe

    ReplyDelete
  50. untung kak nani pandai masak, sedap makan panas2

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2015 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in|Top of page