Resipi : Tart Nutella Bahagiaaa


Resepi Tart Nutella 


kenapa aku letak nama tart nutella bahagiaa? sebab aku tengah bahagia sekarang. hahaha. makanya kalau perasaan ekau sekarang terluka ke kecewa ke derita ke letak lahh perasaan korang dekat belakang tu.tapi aku rasa takdak orang tengah kecewa pergi dapur memasak. kalau melalak ada.hahaha :P

Bahan Bahan 

> gula
> butter/ planta / yang seangkatan dengannya
> tepung gandum
> telur sebiji 
> nutella
> esen vanilla  * aku tak letak sebab duit aku dah kopak beli nutella + harga pulak mahal mahal sekarang. hahah. berkira benau kannn :P

aku mintak maaf yek kalau gambar macam kabur sikit sikit sebab iphone 6 aku jatuh masuk longkang. hahha. kamera henpon kedai dua ringgit je yang aku hadoo :P


Cara Caranya : 

mula mula masukkan butter + gula + telur dalam mixer. kalau tak dek mixer senduk pun boleh pakai. tapi tangan cramp lah gamaknya lepas tu. bila dah sebati adunan akan jadi macam dekat bawah :)
* pastikan gula tu hancur yee :)
Resipi : Tart Nutella

lepas tu masukkan tepung sikit sikit & uli sampai jadi doh. tepung jangan kau pergi letak banyak sangat nanti keras pulak adunan tu. agak agaklah ye. aku ni tak pakai sukat pun. semua ikut firasat aku :)
Resipi : Tart Nutella

dah siap jadi doh barulah letak dalam acuan. pastikan acuan tu sapu butter dulu. kalau tak karang tak keluar pulak tart korang bila dah masak. stghess pulak masa tu. hahah :P jangan buat tebal tebal sangat nanti tak sedap. buat nipis nipis je barulah masa makan tu bunyi dia macam makan keropok. wohaaa :p
Resipi : Tart Nutella

kemudian bakarlah dalam oven. pemanggang ajaib pun bolehh :) masa membakar? aku buat dalam 20 minit ,suhu dalam 80 darjah. agakagak lah yek. resipi aku semua main agak agak :) masa nak keluarkan dari acuan tunggu tart ni sejuk dulu. lepas tu cungkil sikit dengan garfu dekat hujung supaya tart tu dapat dikeluarkan dengan mudah.
Resipi : Tart Nutella
maka yang atas inilah hasil tart nutella bahagia walaupun kawan aku cakap aku sapu nutella tu macam hati tengah berkecamuk. bhahahhaha :P abaikann nutella tu. :P filling tu ikutlah nak guna nutella atau tak. macam aku yang malas tahap cipan nak buat jem sendiri ni aku guna nutella. kalau awak semua rajin buatlah stoberi ke cheese ke. terpulang pada masing masing ^_^

Resipi : Tart Nutella
yang ni pulak sape buat? wiwiwi. ni kawan aku dengan kakak dia buat.. lawa jee dia letak nutella. hahah. jiwa tak berkecamuk macam aku gamaknyaa. hahah. kakak kawan aku ni dia menerima tempahan tart nutella & creame puff ni. korang boleh tengok dekat instagram thebakerygirls  atau punn mesej / wassup 017-9440866 (diha) untuk tempahan. sesuai dimakan pada waktu petang  atau bila bila masa dan di mana juaaa. wohaaa. ^___^

selamat mencuba buat tart nutella bahagia. kalau tak paham lagi boleh pm aku dekat facebook.










46 comments:

  1. Baca nama resepi je dah rasa bahagia, Inani :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha. tak sebahagia tuan yang buat ni kak farrah. :D

      Delete
  2. sedap nyaaaa

    http://iolacaviarofficial.blogspot.com/2014/11/1st-anniversary-giveaway-mind-meld.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. aaaaaaaaa. memang sedap.. in sha allah nanti cik manis join :)

      Delete
  3. Replies
    1. mengancam dan terancam. harharhar :)

      Delete
  4. Mmg sedap ni... tengok je dah selera... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha. first impression dah nak sedap yek. boleh la suruh isteri buat dekat rumah encik khir :)

      Delete
  5. oh awak..ye awak..nmpk sedap..
    *awak merujuk kpd tart nutela..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. nutella jawab : memangs edap. harga nak beli saya pun sedap awak. hahaha. mahal kak oii nutella ni. nages nak bayor. haha ^_^

      Delete
  6. tengok coklat banyak pun rasa bahagia, belum makan lagi , tntu lagi bhgia kan hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahah. memang bahagia sangat dah rasanyaa. berbunga bunga hati ni hah. hehehe ^__^

      Delete
  7. sedapppnyaaa! terliur dekna.dah lah suka nutella :'(

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena buatlah deknaaa. hahah. semudah ABC je resipi tuu :)

      Delete
  8. wow. mudahnya resepi. nmpk menarik. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. semudah ABC dan 1 2 3. heheh. memang menarik. cubalah buat :)

      Delete
  9. Replies
    1. try jangan tak try.nanti nyesal.. heheh :)

      Delete
  10. amboi kenapa sedap sangat ni.
    mampat dan padat nutella dia letak. hahaha.
    tolonglah pos dekat sini sikit inani.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pehhh. memang thorbhaek. haha.
      nak makan yang basi boleh laa suruh abam posmen pos
      buatlahh. mudah je tu. pejam mata pun bolehhh :)

      Delete
  11. rasanya dia letak nutella tu guna piping bag kot. tu yang nampak elok. kalau guna camca memang la comot sikit. tapi kalau nak buat makan sesama family, rupa tak penting. janji rasa sedap. hehe ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang kena guna piping bag kalau ikutkan. tapi semalam malas dah nak keluar pergi cari. haha.takpe lahh yang penting sedap kann ^__^

      Delete
  12. Replies
    1. nak guna filling lain pun boleh mama :) memang sedapp :)

      Delete
  13. Replies
    1. memang senang. try jangan tak try :)

      Delete
  14. nk try tapi x de over or pemanggang ajaib..camno...perlu cari dulu lah :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha. nampaknya macam tulah kak. tak pun bakar je atas dapur arang. eheheh :P

      Delete
  15. janji licin tart awak dik... nampak sedap sgt... :)

    ReplyDelete
  16. da dpt bayangkan. msti manis. hahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang manis. semanis orang yang buat. hahahah :P

      Delete
  17. macam banyak sgt nutella dalam tart tu. hehe. sedapnya cream puff. nak buat leceh gak kan. xde mixer :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha. agaklah banyak.. ^__^
      kumpul duit banyak banyak nanti beli miv\xer deh.
      hihihi. kita minat buat pemanis mulut macam ni daripada gulai :)

      Delete
  18. Bahagianya kalau dapat makan ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bahagia sampai tiga empat hari mama :) hahah

      Delete
  19. yeay ada dh.tp sukatan tu nak.main agak agak kng lain jadinya. hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahah. tak lari sangatlah ciksu.
      try and error lah duluu. hehehhe :P

      Delete
  20. huish apa sahaja kalo taruk nutella mmg yumeeyyyhhh kan nani!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya ampunn. memang tak terkata makan nutella ni oiiii. hahahahah. sedap bak hang. wohaaa :P

      Delete
  21. dayah tak bahagia selagi kak nani tak kasi dekat dayah..haha

    ReplyDelete
  22. salam alaik, singgah sini dr blog kak mia,
    entry ni menarik minat saya sbb suka masak jugak ^^

    ReplyDelete
  23. sedapnya....xpernah buat..nnti nk cubalah..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2015 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in|Top of page