Cara Mudah ke KLIA & KLIA 2

Assalamualaikum & Hello.
Hai korang! Finally it's Friyay! Tak sabar nak berehat puas puas weekend ni. Cuaca panas sangat sekarang, memang cepat aje badan rasa letih. Nak tunggu masuk waktu Isya' pun kadang kadang boleh terlelap, punya lah penat kan padahal duduk dalam aircond aje seharian. Hahah! Ada masa masa yang duduk bawah panas matahari tu, fuhh sabar aje lah kita ni menahan bahang tu. Heheh.  So, hari ni Nani nak share dengan korang cara mudah untuk  kita ke Lapangan Terbang Antarabangsa (KLIA & KLIA 2). Macam yang korang tahu, sebenarnya ada banyak aje options untuk kita ke KLIA tak pun KLIA 2 ni, sama ada mahal atau pun tidak aje. Nani selalunya kalau tak rushing memang pilih untuk naik KLIA Transit lah, sanggup okay turun dekat Putrajaya Sentral dulu then tukar ke KLIA atau pun KLIA. Kalau yang transit ni jimat sikit lah daripada biasa. Nak tahu banyak mana boleh jimat jom baca perkongsian Nani dekat bawah ni.  
 Macam biasa bila nak ke airport ni Nani lagi prefer untuk guna public transport lah. Setakat ni tak pernah lagi naik teksi atau pun grab car ke airport sebab harga dia boleh tahan jugaklah mahal tu. Hahah! Konsep dia selagi boleh jimat, baiklah berjimat kan. Untuk yang pertama kali nak ke KLIA atau KLIA 2 korang boleh lah refer entry ni okay, semoga bermanfaat! Kalau nak drop soalan pun boleh, nanti Nani cuba jawab :)
 KLIA Ekspress
Salah satu cara untuk ke KLIA/ KLIA 2 adalah dengan mengambil KLIA Ekspress dari KL Sentral. Tiket RM 55 seorang untuk satu hala & kalau korang beli secara online boleh dapat diskaun 10% macam tu. Nak lagi jimat, korang boleh guna Visa Paywave, yang ni boleh dapat diskaun sebanyak 15%. Perjalanan mengambil masa dalam 30 minit macam tu. Tapi Nani rasa haritu macam tak sampai setengah jam pun. Heheh. Memang express lah, kalau korang dah terlewat nak ke airport boleh lah guna KLIA Express. Memang agak mahal sikit tapi selesa. Depends lah pada korang sendiri dan bajet yang korang ada untuk ke KLIA atau KLIA 2 ni. 
KLIA Transit 
Untuk KLIA Transit ni, korang boleh naik dari mana mana stesen yang macam dalam gambar dekat atas ni. Macam yang Nani cakap tadi, Nani naik KLIA Transit ni dari KL Sentral, turun dekat Putrajaya dulu lepas tu beli tiket lain ke KLIA 2. Total baru RM 23.50 macam tu. Kalau ada student card lagi banyak discount, boleh dapat RM 16 aje tau untuk satu perjalanan. Cuma untuk student card, lepas beli kena terus masuk dalam within two minutes. Jimat sikit lah bila guna KLIA transit ni daripada kita KLIA Ekspress dari KL Sentral - KLIA 2 (RM55). Ini pun selesa jugak, sama macam KLIA Ekspress, cuma ada berhenti dekat a few stations sebelum sampai airport. 
Shuttle Bus 
Ini cara yang paling jimatlah untuk ke KLIA/ KLIA 2. Kalau sebelum ni, shuttle bas cuma ada dekat dua tempat aje, KL Sentral dan jugak Terminal Bersepadu Selatan (TBS). Harga shuttle bas ni pulak tak silap Nani around RM 10 - RM 12 one way, lebih kurang sejam perjalanan. Sekarang ni dah ada satu lagi Stesen LRT yang provide service ke KLIA/KLIA 2, iaitu Stesen LRT Putra Height. Kalau sesiapa yang tinggal berdekatan dengan Stesen LRT ni senang lah lepas ni, tak payah dah susah susah nak ke KL Sentral atau pun TBS. Cuma harga tu Nani tak sure lah berapa ringgit untuk one way. Okay itu aje yang Nani nak share dengan korang hari ni. Semoga bermanfaat dan selamat berhujung minggu! 

4 comments:

  1. memang laju klia transit tu, selesa sbb ruang yg luas juga :D
    cuma takda kad dia hahaha

    ReplyDelete
  2. tak pernah n aik klia express tu lg. selalu naik grab je sebab ramai kan. next time nk try lah naik klia express tu.

    ReplyDelete
  3. wahh Nani mmg kira expert jugak sebab dah byk pengalaman guna public transport hehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2015 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in|Top of page