kenduri kenduri kenduri ^ ^

semalam lepas habis je majlis merisik sepupu aku ,terus bergegas balik kampung..penatnya jangan cakap lah..hoho.sampai kampung tepat pukul 12.. sebenarnya aku tak banyak sangat gambar majlis merisik semalam.dekat bawah2 ni aku tunjuk sikit gambar kenduri dekat kampung. :)

hehe.ni tuan tanah masa majlis mersisik semalam :)

ni antara desert yang ado.hihi..banyakk kann..


ni kek puding kalo tak silap aku.. :)


ni pulak red velvet..


ni pulak ciskek leleh & kek biasa hihi :)


ni pulak puding cendol 
ni puding keladi. * gambar agak kabur.. hehehehe.
banyak kan desertnya? hihi.sebenarnya mak cik den ado bakery..dia lah yang buat semua ni.den tolong tengok je sambil2 tu belajar.haha. nak tolong lebih2 tak reti.hikhik. 
p/s : in sha allah bakal meneruskan kembara mencari dan menimba ilmu.. semoga dipermudahkan segala.
rabbi yaasir wala tua'sir.rabbi tham - min bil hairi :)

kad kahwin dah sampai ^ ^

sukanyaaa hari ni.. tadi dapat kad undangan perkahwinan dari sorang senior waktu sekolah dulu.siapa sangka senior den dekat sekolah dulu bertemu jodoh dengan kawan satu batch sendiri..terkejut jugak mula2 dapat tahu tu.tapi bila fikir2 balik tak dek apa yang nak dihairankan, semua tu perancangan & aturan Allah.
tak sangka akak kita ni nak tamatkan zaman bujang dahh. diam2 pulak tu, pandai betul simpan kann..
in sha allah , kalau ada kelapangan masa kita pegi.hihi :)
malam ni pulak majlis merisik sepupu den..h0h0.tak sabauuu nak tengok..mudah - mudahan dipermudahkan segalanya. :)
ini lah orangnya ( yang bertudung biru + peach ) hihi.
yang atas ni bila pulak?ehemmm in sha allah bulan enam tahun tak tahu lagi.hahahaha. kalau ada jodoh tak ke mana . den nak kawen bila dah dapet PHD.kikiki.. mohon setia menunggu yo.. :)

ngidammm wehhh..

amboii tajuk entri gaya orang ngandung..kahkahkah.aku tak ngandung okay, kawin pon idakk lagi.sebenarnya teringin nak makan makanan yg berasakan stroberi..ahaaa..terutamanya stroberi celup coklat tu..sedapnyaaaaa..dah terbayang2 pulak ghope strawberi celup coklat yang makan dekat cameron awal tahun dulu...ohhh, parah sungguh gini .ni semua gara gara Mr. F sebab miang sangat upload gambar makan strawberi dekat aku..saja lettew nak kasi aku jeles.. heh. =P
nampak sedapp kan? ahaaa..ni gambar incik google
ni pulak eskremm strawberi yang aku makan masa gi sana dulu..sedapnyaaaa
terliur tahap gaban dah dekat strawberi celupp coklat tuu..kalau ikutkan hati ni nak je aku ajak ibu dgn abah naik cameron esok.hahaha.tapi mustahil permintaan aku ni dilayan.sebabnya esok ada orang nak datang merisik aku..ahahaha..okay, tipu aje.bukan merisik aku tapi merisik sepupu aku.so semua orang akan berkampung rumah mak cik aku..huwaaaa..
lusa pulak tok wan buat kenduri arwah..lagii lah tak merasa nak pergi CH kann.. mohon ada orang hantar strawberi coklat dari CH ke rumah aku.hikhikhik..ada ke masalahnya?? macam ada je..lalalalala.. kalau esok sampai strawberi depan rumah aku, memang aku nak lompat2 rasa..kahkahkah.. nak ke kau melompat depan bakal mak mentua nanii oiii??.hahaha.. esok tak merasa cincin dekat atas nak disarung ke jari..miahahahaha.. *merapu sudahhh . =P

2014 Bloglist Blog Celoteh Cik Yaya

hihi..jom join segmen bloglist ni :)

KLIK SINI kalau nak join :)



Pencarian Bloglist Bulan Februari / Mac 2014

join segmen ni. :) siapa ada kelapangan tu jom join :)


~ salam jumaat ~

hari ni bangun awal dari biasa sebab tak bolehh nak tidur..hoho.. now tengah bersiap - siap nak ikut ibu pergi pasar.kejap lagi adik - beradik abah nak makan dekat rumah.. kali ni sebab pergi pasar memang tangan aku takkan ambik macam2.bukan macam entri sebelum INI .aku ni bukannya kaki masak pon nak ambik macam2 dekat pasar tu..hewhewhew..
before keluar kena sarapan dulu..hihi..terliur?okay, pi cari cepat.. :P

dah berdoa ke belum?hari ni hari jumaat, banyak waktu2 yang in sha allah dikabulkan doanya.jom doa banyak2..tapi sebelum tu, dhuha dulu :)
Dari Abu Hurairah r.a. katanya :
Bahawasanya Rasulullah s.a.w menyebut tentang hari Jumaat, baginda bersabda 
"Di har Jumaat ada satu ( waktu ) kalau bertepatan dengan muslim
yang mengerjakan solat, dia memohon sesuatu kepada Allah
melainkan dipenuhi permintaannya.
Hadis Sahih Muslim

bila aku shopping dengan ibu ^_________^

wohaa..tadi aku pi teman ibu jejalan dekat bandar.. aku memang pantang diajak memang setuju sokmo kalau ajak berjalan ni..kikiki..pergi tangan kosng balik hmm penuh tangan.hahaha..mula2 ibu cakap nak cari handbag tapi bukan handbag je dapat tudung, kasut segala bagai ado..
 
ni yang aku punya aje tak termasuk ibu..lailailai..
tadi masuk kedai kain pasang , ibu nak cari baju batik untuk pakai hari khamis alih2 aku rembat satu..hahaha..mula2 macam tak nak tapi karang kalau tak ambik teringat ingat pulak..maka aku pun ambik..haha.ibu bayar .takpe.. hikhik.
ni sandle aku beli sebab sandle aku nak terputus sangatt dahh..hihi..
kalau beli kain pasang baru kenalah cari tudungnya sekali..ye dak?mihmih..ni aku beli sebab harga murahh.dua helai RM 25 . sehelai RM15 . yang ni pon bayar pakai duit ibu..

ni jubah cotton sebenarnya.beli dekat Jalan Tar.. hikhikhik..aku suka sebab warna dia hijau turquoise gitu.mula2 nak cari biru sebab aku ni minat warna biru.tapi takdek..sob sob sob..

yang dekat atas ni semua barang aku je.nak tahu ibu beli apa? hoho.tengok bawah ye..


ni yang ibu beli..handbag dia.ahaksss.nampak tak asalnya ibu ajak aku pi teman dia shopping tapi alik2 barang aku lebih banyak dari ibu.. hihihi.ni lah parahnya kalau bawak aku yang teman..tangan aku ni mudoh sangat nak mencapai barangnya.hihi..lagipon ibu cakap kalau nak ambik lah.maka aku pon ambik.



Resipi : Kek Gula Hangusss

sejak bila rajin buat kek ni? sejakk ada orang risik2 nk buat aii jadi menantu dia..hahaha..praktis awal2 baru jadi menantu kesayangan..miahahaha..merapu sudahh.. sebenarnya buat kek lagi senang kauu dari masak gulai.. hihihi.. tadi tengok bahan2 nak buat ada , maka terjadi lah kek gula hangus..buat minum petang hari ni

mula - mula goreng gula sampai hangus.. pastikan api sederhana tau.



 kemudian letak air panas & kacau sampai gula cair + butter. cik manis lupa nak ambik gambar yang dah dicampur dengan butter.hihi.

pecahkan telur.ikut berapa banyak nak buat.cik manis pakai tiga biji aje..


pukul telur tu sampai kembang


bila telur dah kembang letak tepung gandum + soda bikarbonat = jdilah seperti dia atas


bakar dalam ketuhar 30 minit suhu 150 darjah


HANGUS???????!!!!!!!!!luaran je..dalam okay apa.. h0h0.. =P

 tengokk. ok kan dalam dia. gebu lagi tau..
hahaha.selamat mencuba resipi kek gula hangus ni..try & error je ni tadi.tup tup jadi.sukanya kita..hihihi..now bersiap - siap nak pi hantar kek ke rumah bakal mak mentua..eh , bukan rumah mak sedara.hihi.. 

hutaann wehhh..seriauuuu akuu .

baru hari ni dapat update entri pasal program luar yang cik manis join hari tu.. program dakwah sebenarnya..mula2 sampai tempat tu, memang rasa nak balik tahap dewa..seriauu jugak lah sebab tak pernah datang situ. tempat program tu dlm kawasan kampung tapi jauh dari rumah2 orang. lebih tepat lagi maahad.tapi cik manis tajdid semula niat yg cik manis datang situ sebab nak belajar ilmu dakwah.
mungkin suasana yang jauh dari kawasan rumah orang memudahkan adik2 ni nak menghafaz quran..apa yang membuatkan aku terkedu bila ada seorang adik baru je berusia 13 tahun tapi dah hafaz 13 juzuq al quran. Allahurabbi! mulianya dia daripada aku,. sungguh rasa benar2 kerdil. 

kawasan ni memang depan belakang kiri kanan hutann.. mula2 memang rasa nak balik tapi bila dah lama dekat sana ada rasa ketenangan dekat situ.mungkin suasana Al - Quran yang buat cik manis dapat rasa ketenangan.. pelajar dekat sini tak ramai pun , cuma 15 orang aje, & semua lelaki. 


adik2 ni bukan datang dari seluruh pelusuk negeri.bukan budak2 yang duduk are kampung tu aje. ada yang dari Putrajaya, Kelantan , Terengganu .. cik manis jadi kagum tengok diorang.umur baru nak masuk 13 tahun dah duduk jauh dgn famili semata - mata nak belajar iimu agama. Allah Allah Allah, ini lah pemimpin kita yang akan datang .Pemimpin yang dekat dengan Quran dan cintakan agama. mudah - mudahan Allah pegang hati adik - adik ni untuk terus menghafaz Quran.
bukan mudah nak hafaz 13 juzuk, kita yang dewasa ni pun masih merangkak - rangkak lagi. . * muhasabah diri sendiri. 

DAKWAH

perjalanan dakwah itu tiada penghujungnya.kita bukan pemula , bukan juga pengakhirnya tetapi kita adalah penyambungnya.. maka jangan kita hentikan perjalanan itu.teruskan berjalan biar pun dakwah itu bukan jalan yang mudah.. =)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2015 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in|Top of page